شاهد على جمعة يجيب على أسئلة الأطفال فى الحلقة الثانية من “نور الدين” حصري على لحظات

كتابة: حنين اشرف - آخر تحديث: 12 مارس 2024
شاهد على جمعة يجيب على أسئلة الأطفال فى الحلقة الثانية من “نور الدين”   حصري على لحظات


واصل الدكتور على جمعة مفتي الديار السابق، خلال برنامجه “نور الدين” الذي يقدمه على قنوات المتحدة فى شهر رمضان ضمن الحلقة الثانية من البرنامج الإجابة عن الأسئلة المختلفة للشباب بشكل مباشر وبسيط.


 



 


وأجاب الدكتور علي جمعة، مفتي الديار المصرية السابق، علي سؤال من طالب هل الشات بين ولد وبنت يعتبر خلوة أو حرام؟.


 


قال الدكتور علي جمعة، مفتي الديار المصرية السابق، ورئيس لجنة الشؤون الدينية بمجلس النواب، خلال حلقة برنامج “نور الدين”، المذاع على القناة الأولي، اليوم الثلاثاء: “الشات لا يعتبر حرام، ما دام فى علانية ولا يوجد به أى شيئا حرام، اللى هو فيه خلوه”. وقاطع الطالب، مفتي الديار المصرية السابق بسؤال: “واحد كاتب لصديقته بحبك وحشتينى، هل ده يعتبر حرام، ووالدها لا يعرف وكلام فى السر”.


 


ورد عليه الدكتور على جمعة: “وأنا كمان هكتب لك كده، بس لو أبوها عارف، مفيش مشكلة، لكن لو مفيش حد عارف، يبقى خطأ ويبقى فى سر، وهيكون فى كلام مش مضبوط وهيبقى فى كلام فيه سر ونخاف يطلع عليه الناس”. وتابع: “البنت ممكن تقول لباباها، أنا فلان بيساعدنى وبحبه، خلاص بقى أبوها عارف وأمها عارفه والكل بقى عارف، ولو حصل أى خطأ بين الأبناء هيقوموهم ويعلموهم الصح حتى لا يقدحوا في العفاف”.


 


وقال الدكتور علي جمعة، مفتي الديار المصرية السابق، ورئيس لجنة الشؤون الدينية بمجلس النواب، خلال حلقة برنامج “نور الدين”، المذاع على القناة الأولي، اليوم الثلاثاء: “الصداقة بين البيت والولد مباحة، ما دام فيها عفاف، فإذا لم يكن هناك عفاف يصبح الأمر خطأ، مش عاوز أقول كلام وميطلعش دقيق، لما نقول الصداقة بين البنت والولد مباحة، فحد يفهم إنها ممكن تحصل زيادة عن اللزوم، فتقول اعملها، لكن فى ضابط وحد للعلاقة دى وهى العفاف”.


 


وأوضح: “فى بنات بتقول (ده البسيت فريند بتاعى)، علشان مسمعتش الكلام بتاعى، وفى ناس تانى بترفض الصداقة بين البنت والولد، علشان عندهم فكر إنه ضد العفاف، خلاص اتحلت لازم نفهم الناس إننا بشر مجتمعين اجتماع بشرى، وعندى حد اسمه جار ورفيق وزميل العلاقة بين قائم على العفاف”.

التالي
كلمات اغنية صوتك تامر حسني
السابق
نصائح مفيدة لترطيب جسمك فى رمضان حصري على لحظات