أستاذ مناعة لقناة الناس: مليارات الميكروبات تحاول مهاجمة الإنسان كل لحظة حصري على لحظات

كتابة: حنين اشرف - آخر تحديث: 22 مارس 2024
أستاذ مناعة لقناة الناس: مليارات الميكروبات تحاول مهاجمة الإنسان كل لحظة   حصري على لحظات


قالت الدكتورة أماني الشريف، أستاذ المناعة والميكروبيولوجي بجامعة الأزهر الشريف، إنه من وقت لأخر نتعرض للاصابة بأدوار البرد وحرارة عالية وخلال أيام يتعافى الجسم بفضل الله، لافتة إلى أن الجسم يتحول حرفيا لساحة معركة في هذه  الفترة.


وأوضحت أستاذ المناعة والميكروبيولوجي بجامعة الأزهر، خلال حلقة برنامج “أسرار”، المذاع على فضائية “الناس”، اليوم الجمعة: السبب في ارتفاع الحرارة في معظم الأحيان بيكون عدوى ببعض الميكروبات وبرغم صغر حجمها الا انها عندها القدرة للفتك بجسم الانسان لولا لطف الله بنا وتسخيره لجنوده التي لايعلمها الا هو!





وعلى الرغم من اننا مش قادرين نشوفها، لكن الميكروبات عالم ضخم متنوع بمئات المليارات ومتواجدة في كل مكان، فالكون مليان بالميكروبات وعلى كل اللي بنلمسه زي الفلوس، مفاتيح الريموت والمواصلات والاكل والشرب وكل شيئ بنتعامل معاه!”.




وتابعت: “طول الوقت فيه محاولات مستميته من الميكروبات لمهاجمتنا  ومع ذلك معظمنا عايش بصحة طيبة في معظم الوقت الحمد لله وغير مدركين بالمعارك اللي بتدور على مدار الساعة بين أجسامنا وبين اعدائنا الميكروبات للحفاظ على صحتنا، وتشافينا من الأمراض الميكروبية يعود الفضل فيه بعد الله سبحانه وتعالى إلى جيوش الدفاع الموجودة بجسمنا اللي ربنا مسخرها لنا واللي لولاها لمات الانسان مع اول اصابة بالبكتيريا او الفيروسات.




 

التالي
كلمات اغنية ياوحشني تامر حسني
السابق
رياض منصور: نقدر جهود مصر وقطر فى المفاوضات بشأن التوصل إلى صفقة تبادل للأسرى حصري على لحظات