ماهر فرغلى لـ”الشاهد”: حسن الصباح والبنا متشابهان فى الفكر حصري على لحظات

كتابة: حنين اشرف - آخر تحديث: 22 مايو 2024
ماهر فرغلى لـ”الشاهد”: حسن الصباح والبنا متشابهان فى الفكر   حصري على لحظات


أكد ماهر فرغلي، الباحث في شئون الحركات الإسلامية، أن حسن الصباح مؤسس طائفة الحشاشين، وحسن البنا مؤسس جماعة الإخوان الإرهاربية، متشابهان في الفكر بشكل كبير في نشأة تنظيمتهم.


وقال خلال حواره مع برنامج “الشاهد” مع الدكتور محمد الباز على قناة “إكسترا نيوز” بعنوان “الإخوان- الحشاشين”: “ فكرة بناء التنظيم عشان تبقي موجودة لازم أعمل تنظيم ودا اللي عمله حسن الصباح وتسمى بالقاعدة الصلبة للإخوان المسلمين، طريقة عمل ربط وخلية مع الشخص المُجند، عمل نظام الكتائب”.


وأضاف:” حسن البنا لما قال “أعطوني 12 ألفا منكم ” واحد سأله قاله دلوقتي هنعمل أيه رد عليه الإخوان مش بتوع ثورات ولكن ممكن نغير مسار الثورات ” الساعد والسلاح”.


وواصل:” كلا التنظيمين الحشاشين والإخوان لازم بتكون الفكرة بعد الرؤية هو عايز يوصل للسلطة دا الهدف الأساسي وبالتالي لازم يخرج العالم اللي حواليه من الاسلام عشان يقدر يستقطبهم، وانطلق من قلعة ” آل موت” وبدأ يحارب ويغتال ويشكل كتائب وشباب فدائيين، ودا نفس الفكر اللي عمله حسن البنا من خلال مشروع “الخلافة الإسلامية وازاي نحكم العالم ونغيروا”، وكان هناك تيارات يسارية في الوقت دا فهو حب يظهر بحاجة جديدة، بالتالي بدأ يخطط عشان يبني التنظيم”.


واستكمل:” بدأ أول حاجة بتكفير الحُكام، والحُكم بجاهلية المُجتمع ” ودي كانت العناونين الرئيسية التي انطلق منها في إنشاء تنظيمه وتعتبر هذه القاعدة الرئيسية التي تشترك فيها كافة التقسيمات.




 

التالي
تمارين رياضية سهلة يمكنك عملها أثناء الصيام.. منها المشى حصري على لحظات
السابق
قصواء الخلالي: الرضا باب الله الأعظم ومن يرضى بالله لا يعترض على تقديره حصري على لحظات